7 nyttiga kryddor och deras hälsofördelar

Kryddor av olika slag har använts sedan urminnes tider för att ge smak åt vår mat. Men hur nyttiga och vilka egenskaper har egentligen några av våra mest populära kryddor? Vi listar 7 vanliga kryddor och deras hälsofrämjande egenskaper.

Vi har gjort ett urval av nyttiga kryddor, särskilt utvalda för att de är vanliga i svensk matlagning, samtidigt som det finns forskning som pekar på dess hälsofrämjande egenskaper. Så nästa gång du kryddar maten lite extra kan du göra det med gott samvete!

1. Ingefära – Bakterie och inflammationsdämpande

Nyttig krydda som bara ökar i popularitet. Ingefära är en av de mest välkända och använda kryddorna i Asien. Man har länge känt till att ingefära verkar bakteriehämmande och anti-inflammatoriskt och i exempelvis Indien använder man ingefärspasta för att smörja in sår och snabba på läkningen. På senare tid har flera vetenskapliga studier kommit till liknande slutsatser till stöd för denna folkligt förankrade kunskap. Med hjälp av evidensbaserad forskning har man även visat ingefärans positiva effekter på en rad sjukdomar som exempelvis magsår, diabetes och hjärnhinneinflammation.

2. Salvia – Bra för minnet

Salvia är en kryddväxt som länge ansetts hälsosam. Många dricker te gjort på salvia som hjälp mot sura uppstötningar och halsont. Andra hävdar att det har en lugnande effekt på oroliga magar. Idag finns det också vetenskapliga studier som visar att salvia kan minska tidiga symptom hos Alzheimerpatienter. En studie som gjordes på studenter visade dessutom att de som åt salvia presterade bättre i minnestester, samtidigt som deras humör förbättrades. Kanske något att ge till griniga gamla farfar?

3. Vitlök – Håller dig frisk

Vitlök är en av våra mest använda kryddor och har likt ingefära använts sedan urminnes tider för sina hälsofrämjande egenskaper. Redan läkekonstens fader Hippocrates brukade föreskriva vitlök mot exempelvis dålig matsmältning, trötthet och andningsbesvär.

Idag vet vi att vitlök är en naturlig antiseptisk krydda med gott om hälsofördelar. I Sverige har den godkänts som naturläkemedel för lindring av symtom vid förkylning då den stimulerar kroppens immunförsvar.

Vitlök kan också bidra till lägre kolesterolnivåer, sänka blodtrycket och således även minska riskerna för åderförkalkning. Även vid lindring av magkrämpor, tarmproblem och diarré har vitlöken visat sig effektiv.

4. Svartpeppar – Bättre matsmältning

Svartpeppar är en av våra mest använda och uppskattade kryddor, men kanske inte lika känd i hälsosammanhang. Svartpeppar ger ett ökat flöde av saliv och magsafter och har en stimulerande effekt på matsmältningsorganen. Till följd av detta kan de svarta små kornen ofta lindra magbesvär och ge minskade väderspänningar.

5. Cayennepeppar – Ökad förbränning och bättre kärlhälsa

Samtidigt som den ger hetta och fin smak till en mängd maträtter bidrar cayennepeppar också till god hälsa. Genom att få i sig kryddan kan man bland annat sänka blodtrycket, öka aptiten samt lindra gasbildning och matsmältningsbesvär. Cayenne verkar också kärlutvidgande och kan därför ha motverkande effekt på kärlkramp.

6. Kanel – Lugnande och bakteriedödande

Kanel är vanligast i Sverige runt jul, men kan med fördel användas året runt -Inte minst för dess hälsoegendskaper. Kanel har bland annat visat sig ha en lugnande effekt som minskar oro och stress. Dessutom innehåller kryddan bakteriedödande substanser som verkar förebyggande på flera olika sjukdomar orsakade av bakterier och virus. Forskning visar att kanel bland annat kan motverka E.coli och Salmonella-bakterier samt stoppa tillväxten av asiatiska influensavirus. Som om detta inte vore nog kan kanel även hjälpa till att sänka blodtrycket och verka blodsockerbalanserande. Julgröten känns genast en aning nyttigare!

7. Persilja – Kan motverka cancer

Forskare vid University of Missouri har vid studier kommit fram till att persilja kan hämma tillväxten av bröstcancer-celler. Vid försök på djur gav forskarna en del av försöksdjuren tillskott av ämnet apigenin, ett aktivt ämne som förekommer i rikliga mängder i persilja. Resultaten visade att de djur som fått apigenin hade högre resistans mot att utveckla cancertumörer.

Örten persilja är lätt att få tag på färsk i Sverige och används över stora delar av världen som smaksättare, inte minst i Nordafrikanska länder och Mellanöstern. Använd gärna färsk persilja som smaksättare i sallader, soppor, grytor mm.

Related Posts

Leave a Comment